BMD- Bojevaja mašina děsantnaja

Prototyp BMD (krycí název Objekt 915) byl v podstatě zmenšenou verzí BMP (u nás známého pod zkratkou BVP ) První testy s  vozidlem BMP začali na konci 60. let. Osádku tvoří 2+5 mužů výsadku. Na tak malé vozidlo je vozidlo BMD hrozivě vyzbrojeno. Když západní zpravodajské služby poprvé uviděly BMD, myslely si, že se jedná o nový lehký tank. Výzbroj tvoří jednomístná bojová věž z nízkotlakým kanónem 2A28 ráže 73mm , s hladkou hlavní a automatickým nabíjením se zásobou 40-ti nábojů, zpřaženým kulometem PKT ráže 7,62 mm a protitanková řízená raketa 9M14M MALJUTKA. Kromě toho je vozidlo na přední straně korby osazeno dvěma kulomety PKT 7.62mm.
Vozidlo je plně obojživelné. Na zemi dosahuje rychlosti 80km/h, ve vodě 10km/h. Pohon zabezpečuje šestiválcový dieselový motor typu 5D-20V6 o výkonu 179 kW. Síla panceřování je na korbě 15mm na věži 25mm. Celková délka je 5,4m celková šířka 2,55m. Vozidlo je vybaveno hydraulickým zavěšením všech kol, takže může plynule měnit svou světlou výšku od 1,62m do 1,77m. Vozidla BMD postupovala v čele sovětských vojsk v Afganistánu s  tím, že mohla být nasazena do jakékoliv větší výsadkové operace.
Celkem bylo vyrobeno 330 těchto zbraní na jednu tehdejší sovětskou vzdušně výsadkovou divizi - tři velitelské verze na divizních velitelstvích. Vozidlo BMD bylo postupně doplňováno nebo nahrazováno typy BMD - 1P, BMD - 2 a BMD - 3 a speciálními verzemi BTR - D (Bronětransportěr děsantnyj), který se používá pro přepravu posádek s  těžkými zbraněmi, včetně obsluhy granátometu AGS-17, BTR-RD, BTR-D REOSTAT a BTR-D NONA což je houfnice - minomet ráže 120mm pro niž byly vyvinuty i specialní protitankové náboje, které dokáží prorazit ocelový p ancíř o tloušťce 600 mm, což je víc než kolik na jakémkoliv současném hlavním bitevním tanku.

 

galerie vozidel BMD

BMD 1
BTR - D
BMD 1
BMD 2 a Mi 17
BMD 2
BMD 2
BMD 2
BMD 2